Populaire berichten

Mogelijk gemaakt door Blogger.
woensdag 21 december 2011
Verzorging van uw edelsteen

Voor een optimale werking is het belangrijk dat de edelsteen goed verzorgd wordt. Positieve energie die de steen aan zijn omgeving afgeeft moet regelmatig aangevuld worden (opladen van de steen) en negatieve energie die de steen in zich opgenomen heeft uit zijn omgeving moet ontladen worden (reinigen van de steen).
Als je een edelsteen hebt aangeschaft, is het verstandig om hem eerst grondig te reinigen en op te laden vooraleer je hem gaat gebruiken. Hoe vaak je hem reinigt hangt een beetje van uw eigen gevoel af, maar als algemene richtlijn kunnen we stellen om hem ongeveer 1 maal per week te reinigen en op te laden.
Reinigen of ontladen van edelstenen

We hebben verschillende methodes om stenen te reinigen. Welke methode het meest geschikt is, verschilt ook weer per steen.
Hieronder een overzicht van de meest gebruikte ontladingsmethoden.

  • De eerste methode om een steen te reinigen is door hem een vijftal minuten onder koud stromend water te houden.  GEEN WATER (kunnen aangetast worden): calciet, magnetiet, seleniet, lapis lazuli, malachiet, turkoois en angeliet
  • Seleniet: steen op een selenietstaaf leggen 12 uur (veilige methode)
  • Zeezout  24 uur (schaaltje)
  • Aarde  Stop de steen minstens 24 uur in de grond.
  • Wierook (sandelhout)
  • Hematiet neemt negatieve lading uit de steen op (24 uur in een bakje met hematiet)
  • Carneool (kristal 1 nacht in een zakje tussen enkele carneools)
  • Amethystcluster of geode 12 uur
  • Verwarminginsbuizen (sterke geleider, 1 uurtje op het verwarmingselement leggen)
  • Reiki
  • Visualisatie

Opladen van edelstenen

Edelstenen hebben een positieve werking door hun energie af te geven aan hun omgeving of aan hun drager. Deze energie moet regelmatig weer aangevuld worden voor een optimale werking. Door een steen op te laden kan (de intensiteit van) de werking worden vergroot of versterkt. Hieronder vind je enkele methodes  om de edelsteen op te laden.


  • Zonlicht : Best opladen  als de zon niet op haar felst isGEEN ZON (want kunnen verkleuren): amethyst, aquamarijn, aventurijn, beryl, celestiet (celestien), fluoriet, kunziet, larimar, malachiet, opaal, rozenkwarts, toermalijn, turkoois.
  • Maanlicht : 1 nachtje op de vensterbank, mag achter glas (veilige methode)
  • Seleniet : Kan door haar reinigende eigenschappen en zachte energie heel goed gebruikt worden  om andere stenen mee te reinigen en op te laden (12 uur op selenietstaf leggen)
  • Bergkristalcluster of bakje met bergkristal : 24 uur in een bakje of cluster leggen. De bergkristal daarna ook regelmatig reinigen

Bij twijfel neem een zachtaardige methode om te reinigen of op te laden zodat je de steen niet beschadigd.


9 reacties:

Eddy zei

Wat is een cluster? Bestaan er foto's met de naam erbij? Want nu durf ik mijn steen niet meer in t'water te leggen, ik ken de naam niet. Dank voor de uitleg, hoop hier veel bij te leren.

Tom zei

De bergkristal(wit)rechts op bovenstaande foto is een typisch voorbeeld van een cluster
Het is een verzameling van enkelpuntige kristallen met dezelfde basis. Je kan het een beetje vergelijken met leven in een gemeenschap, iedereen draagt zijn steentje bij en samen wordt er tot iets moois gekomen. Ook hier is elk kristalpunt een individu, maar doordat je een cluster hebt wordt de werking erdoor versterkt. Heb je een foto van jouw steen? dan kan ik eens kijken of ik hem herken. Vriendelijke groetjes

Eddy zei

Luk mij niet met mijn oude pc om een foto op te sturen. In ieder geval dank voor de moeite. Bij gelegenheid zullen wij elkaar wel eens ontmoeten. Eddy

Dirk zei

hallo tom, ik heb thuis ook een hele verzameling kristalllen, voor mij was het voor de schoonheid dat ik dat kocht , maar nu ik lees dat er meer achter zit dan alleen maar een mooi kristal , ben ik er nieuwsgierig naar, mijn steun heb je zeker, groetjes dirk
12:12 PM

Anoniem zei

Bestaat er ook een steen die het elektrisch veld van al die afstandsbedieningen gsm enz. neutraliseert in huis ? Heb ergens vernomen dat zeezoutkristal daar goed voor zou zijn wat denk jij Tom ? Groeten Jeroen

Anoniem zei

Dag Jeroen,

De kristal met het beste resultaat om elektrosmog (GSM, Computer,TV)te neutraliseren is Zwarte Toermalijn.
Deze steen aardt en beschermt tegen negatieve energie in al haar vormen: computerstraling, elektromagnetische straling, stress en spanningen. Hierdoor werkt de steen ontspannend, vergroot de vitaliteit en bevordert een neutrale houding en logisch rationeel denken. Lichamelijk heeft de steen een positief effect op het immuunsysteem, dyslexie, artritis en pijn. Kristallen die nog kunnen gebruikt worden tegen elektrosmog zijn sodaliet en aventurijn. Groetjes Tom

Anoniem zei

Bedankt Tom , kan je mij de prijs geven van die zwarte Toermalijn. Lijkt mij interessant om in huis te hebben, ga hier niet mijn gsm nr opzetten. Hoe groot moet deze steen zijn of heeft dat geen belang. Je kan het regelen met William kom er daar wel om. Jeroen

Anoniem zei

Ik heb zwarte toermalijn in verschillende formaten. Je kan er best enkele in huis leggen. Zoals bij de radio, computer, TV en ik heb er ook altijd eentje bij mij voor de stralingen van de GSM. vanaf 4 euro kan je al een Toermalijn hebben. Ik raad wel aan om in de huiskamer een iets groter formaat te gebruiken, omdat de stralingen daar ook iets sterker aanwezig zijn door de verschillende apparatuur. Sommige mensen zijn wel wat gevoelig aan deze sterke energie van Zwarte Toermalijn, maar dat kan je perfect neutraliseren door een rustgevende kristal in huis te hebben zoals een seleniet, amethist of rozenkwarts. je kan mij bereiken op GSM nr 0497/400674 of via email: soulmate37@skynet.be groetjes Tom

Anoniem zei

Mooie uitleg Tom, nu weet ik al wat meer over dit boeiend onderwerp.Wij kijken uit naar de volgende onderwerpen, er valt nog veel te vertellen over de verschillende halve edelstenen ? Denk ik ?Groetjes Jan van Loof

Facebook

Even Doorklikken