Populaire berichten

Mogelijk gemaakt door Blogger.
vrijdag 13 juli 2012

Deze plant groeit op zandgrond.We plukken alleen de topjes voordat de heide volledig open is. Het plantje dient wel snel gedroogd te worden.

Gebruik

Heide gebruikt men bij pijnlijk ontstoken urinewegen, nierziekte en nierstenen Heide of Struikheide is vochtafdrijvend en helpt bij ontstoken geslachtsdelen.
De plant bewijst ook grote dienst bij reuma en jichtpijnen. 
Vloeibaar
Thee voor urinewegen:
  1. tien tot twaalf topjes in een liter water koken
  2. het water zeven
  3. drie tassen per dag drinken
Ga mee met MADOU de lucht in (zie wedstrijd)
Voor al de andere kwalen, zeven tot acht topjes op twee tassen kokend water.  Thee van heide mag men maar twee weken drinken, na enkele dagen wachten kan men terug herbeginnen voor twee weken.

Mensen die reuma hebben kunnen ook naast de thee een bad nemen met heide.  Dit zal  zeker verlichting  zal brengen.

Opgelet, in België staat struikheide op de beschermde lijst, je mag de topjes plukken maar je moet de wortel laten staan.


Eric L.

7 reacties:

Anoniem zei

Hoe kan ik meedoen aan de wedstrijd ? Eric terug prima om te weten; Susan

Anoniem zei

Denk dat het een probleem is als je een natuurwandeling meemaakt is het eerste wat ze vertellen "overal afblijven" Zoveel hebt je er niet meer in het wilde weg staan he, kan men gedroogde heide of struikheide kopen in natuurwinkels denk ge .... (Susan woon in de stad )

Anoniem zei

Zijn gedroogde kruiden even sterk in hun werking of geplukte kruiden, die zijn soms aangetast door (luchtverontreiniging) goed spoelen zeggen ze toch altijd, maar neemt de plant niet teveel op in haar sap of wortel. ? ? ? Dorine

Lammens E. zei

Bij een natuurwandeling in groep is de persoon die de uitleg geeft verantwoordelijk. Moest je dan bv in volle zon engelwortel trekken is de kans groot dat je een huiduitslag krijgt. Daarom vraag men nergens aan te komen. Normaal zijn de meeste kruiden terug te vinden op internet of hier in Gent bij Sint Jacobs. Eric L.

Lammens E. zei

Kruiden die gedroogd of gespoeld zijn veranderen daarom niet van hun sterkte, zij behouden hun DNA. opgelet, pluk geen kruiden lang snelwegen of in de stad. Liefst waar zo weinig mogelijk verkeer is. Eric L.

Anoniem zei

Anoniem zei

ps. Ik ben lekker bezig , met zalfjes enz. op dit moment drink ik de stinkende gouwe thee , ligt aangezoet. Smaakt me prima. Ik was aan het surfen of een zalf ook gemaakt en effect kan hebben als maceraat op de rest van de huid..(bij deze dus ook tevens een vraag ) Zo kwam ik op jullie website uit. Ik vind het een leuke en prettige website dat wilde ik ook nog even zeggen.
Ik kom dus vaker snuffelen ;')
nogmaals groetjes
Thea

Lammens Eric zei

Beste Thea, eens je begint met de kruiden is het niet alleen Uw kennis die uitbreid, maar het plezier iemand te kunnen helpen met een zalfje of een zelfgemaakte siroop, zelfs een tinctuur en gelei kan men maken. Nu schrijf ik meestal om de mensen met ons ( on )kruid te laten kennismaken. Maar achteraf zal er een boek uitgegeven worden met de kruiden en de siropen of de gelei en de tincturen erbij. Nog veel plezier en dank voor Uw reactie. Eric L.

Facebook

Even Doorklikken