Populaire berichten

Mogelijk gemaakt door Blogger.
zondag 15 april 2012
De brem vind men op zonnige plaatsen, in weiden en velden, de bloemtakken kunnen anderhalve meter hoog worden. Men kan ze als sierstruik planten in onze tuin. Zowel de bloemen als de jonge takken kan men gebruiken. Bij het drogen moet het snel gaan en ze moeten hun kleur behouden. De brem is hartversterkend , water afdrijvend . Het wordt gebruikt bij jicht, verlicht reumatische pijnen bij wie vochtophoping heeft.
Thee maken we met een theelepel bloemen in een tas kokend water, zeven en warm drinken met kleine teugjes. Twee tassen per dag.
Hartversterkende wijn: honderd gram vers geplukte bloemen ineen fles doen,overgieten met een witte wijn en laten rusten gedurende 7/8 dagen. Daarvan mag men twee glazen per dag drinken. Siroop: op een liter water drie handvol bloemen aan de kook brengen. Laten afkoelen, zeven en terug aan de kook brengen met vierhonderd gram honing en driehonderd gram rietsuiker tot gewenste dikte is bekomen. Drie maal twee soeplepels per dag. E. L.





5 reacties:

Anoniem zei

Als ik het goed begrijp ! gewoon een fles witte wijn openen en een handval bloempjes toevoegen. Wat gebruik je dan een kom of moet dit ook in een grotere fles, als je begrijpt wat ik bedoel ? ==Mario== ( misschien een domme vraag ? )

Lammens Eric zei

Het beste is een grote fles van water of frisdrank vullen met de afgewogen blaadjes, een witte wijn die je graag drinkt eroverheen,afsluiten en een goede week laten trekken. Je kan met een zeefje en een trechter de wijn terug in Uw wijnfles gieten. Domme vragen bestaan niet, alleen domme antwoorden , ale dat zei mijn leraar toch. Grtjs Eric

mario zei

Nog een vraagje zet je dat in koelkast ? of gewoon op een koele plaats, of op kamer temperatuur ? ? ==Mario== ( je geeft geen dom antwoord , juist wat onvolledig ? )

Pasty zei

Zo is den Eric soms wat onvolledig maar goede onderwerpen, en al even goede antwoorden :-( die moet je wel een paar keer lezen ) Ik zet mijn bereidingen op een koele donkere plaats, je kan veel verschillende kruiden gebruiken. Die je zowel op witte wijn of jenever kan laten rijpen of laten trekken ? ;-) Patsy

Lammens Eric zei

Voor mij is dan ook alles logisch, sorry ik sta daar niet bij stil. Met een koele plaats bedoel ik een kelder of voor iemand die in een appartement woond de berging. Een koelkast is niet aan te raden omdat het te koud is en dat vertraagd het proces. En ja Patsy om een hoest siroop te maken hebben wel verschillende kruiden nodig. Dat komt nog,maar niet te snel we hebben eerst nog wat zon nodig hè ( in ons glas ). L. E.

Facebook

Even Doorklikken